حرکت مهره سرباز در صفحه شطرنج
هر مهره شطرنج
یک جهت حرکت و یک توانایی حرکت در آن جهت را دارد. مثلاً یک مهره توانایی حرکت فقط
رو به جلو دارد و در جهت جلو توانایی حرکت یک خانه را دارد ، پس این مهره فقط می
تواند یک خانه به جلو حرکت کند. جهت و توانایی حرکت در هر نوع مهره در شطرنج
متفاوت است این بدان معناست که سرباز یک نوع توانایی حرکت دارد و اسب یک نوع دیگر
می تواند حرکت کند ولی حرکت دو اسب در شطرنج با هم تفاوتی ندارد.
حرکت مهره سرباز در صفحه شطرنج
مهره
سرباز در شطرنج کمترین توان حرکتی را دارد. به این مهره پیاده هم می گویند. این
مهره فقط می تواند به سمت جلو حرکت کند و هیچ گاه نمی تواند به خانه های عقب باز
گردد. زمانی که مهره سرباز برای اولین بار می خواهد حرکت کند می توانیم انتخاب
کنیم که یک خانه حرکت کند یا دو خانه. اما بعد از اولین حرکت ، در حرکت های بعدی
فقط می تواند یک خانه به سمت جلو حرکت کنددر تصویر بالا به خوبی مشخص است
شرایط حرکت مهره
سرباز:
![]()
اگر در خانه جلویی مهره سرباز یک مهره دیگر ، چه مهره حریف و چه مهره خودی
وجود داشته باشد مهره سرباز نمی تواند به سمت جلو حرکت کند. در تصویر بالا هیچ کدام از سربازهای سفید نمی توانند حرکتی انجام دهند
![]()
مهره سرباز همچنین می تواند یک مهره حریف را از صفحه شطرنج حذف کند و حریف را ضعیف
تر کند و زمانی آن مهره را حذف کرد باید در جای آن مهره قرار گیرد. تنها زمانی
مهره سرباز می تواند مایل (اُریب) حرکت کند که قصد زدن و حذف کردن یک مهره از بازی
را داشته باشد. در شکل بالا مشاهده میکنید که سرباز میتواند اسب را بزند.همچنین
مهره سرباز یا پیاده می تواند هر گاه به انتهای صفحه بازی شطرنج رسید در همان حرکت
جای خود را با یکی از مهره های اسب ، فیل ، قلعه و یا وزیر عوض کند.
دوستای گلم من فرزاد هستم