” کیش ” و ” کیش و مات ” در بازی شطرنج

کیش در بازی شطرنج

 

 

99642115799525769082.gif



 
قبلاً گفتیم که مهره شاه نمی تواند از بازی حذف شود و فقط می تواند مورد تهدید واقع شود. زمانی که مهره شاه توسط مهره حریف مورد تهدید واقع شود و یا مهره شاه حریف را توسط مهره ای تهدید نمایید به اصطلاح می گویند کیش صورت گرفته است. در تصویر بالا شاه مشکی توسط مهره فیل سفید کیش شده است. زمانی که شاه کیش می شود تنها بازی ممکن شما خنثی کردن این تهدید است و تا این تهدید را پشت سر نگذارید نمی توانید بازی خود را ادامه دهید و یا حرکت دیگری انجام دهید. برای این که شاه از این تهدید خارج شود ۳ راه وجود دارد:

 

95483136926967868329.gif


 
1- مهره شاه را حرکت دهیم تا از مسیر مورد تهدید خارج شود. در تصویر بالا می بینید که مهره شاه را یک خانه به سمت چپ حرکت دادیم و دیگر مورد تهدید نیست و از کیش خارج شده است.


29328673663960540324.gif


 


2- راه دوم این است که یکی از مهره ها را در مسیر تهدید قرار دهیم. در تصویر بالا مهره فیل را حرکت دادیم ، تهدید را خنثی کردیم و شاه را از کیش خارج نمودیم. البته در این مورد به اصطلاح فیل آچمز می شود. زمانی که یک مهره با حرکت خود سبب کیش شدن شاه خود شود پس نمی توان آن را حرکت داد و به اصطلاح می گویند آن مهره آچمز شده است. در مثال بالا در ادامه بازی تا زمانی که این تهدید وجود دارد اگر فیل را تکان دهیم شاه کیش می شود پس نمی توان فیل را حرکت داد و فیل آچمز شده است.
 

 
3- اگر موقعیت زدن مهره حریف را داشتیم آن را از صفحه بازی شطرنج حذف می کنیم تا شاه از کیش خارج شود. این مورد کمتر پیش می آید چرا که حریف در صورتی که بداند با کیش کردن شما مهره خود را از دست می دهد این کار را انجام نمی دهد.

اهمیت و توانایی مهره شاه در صفحه شطرنج

اهمیت و توانایی مهره شاه در صفحه شطرنج

 
مهره شاه مهمترین مهره بازی است. این مهره توانایی حرکت پایینی دارد و فقط در مواقع ضروری باید آن را جابجا کرد. در واقع هدف اصلی در بازی شطرنج محافظت از مهره شاه خود و تهدید مهره شاه حریف در تمام بازی است و کسی که مهره شاه او مورد تهدیدی بدون راه فرار قرار گیرد بازی را واگذار کرده. مهره شاه را نمی توان از صفحه بازی شطرنج حذف کرد بلکه تنها می توان آن را تهدید کرد. به این تهدید به اصطلاح کیش می گویند که در ادامه به آن می پردازیم.
 

حرکت مهره شاه در صفحه شطرنج

 

22358834260508465763.gif


 
مهره شاه در هر حرکت خود در صفحه بازی شطرنج می تواند یک خانه در راستای افقی یا عمودی و یا یک خانه در چهار جهت مایل حرکت کند. مهره های دیگر در بازی شطرنج اگر به خانه ای که مورد تهدید حریف است حرکت کنند ممکن است توسط حریف از بازی حذف شوند ولی مهره شاه هیچ گاه نمی تواند به خانه ای حرکت کند که مورد تهدید یکی از مهره های حریف باشد.

 

76557304136420497938.gif


 

 
خیلی کم اتفاق می افتد که شما مجبور شوید با شاه مهره ای از حریف را بزنید و آن را حذف کنید. اما اگر چنین موقعیتی به وجود آمد مهره شاه نیز می تواند مانند باقی مهره ها در مسیر حرکت یک خانه ای خود مهره ی حریف را شکار کند. معمولا شاه این حرکت را برای رهایی از تهدید حریف به کار می برد.

 

31681061680530189362.gif



 
همانطور که پیش تر گفتیم شاه نمی تواند به خانه ای برود که مورد تهدید حریف باشد. این قانون حتی اگر شاه قصد زدن یکی از مهره های حریف را داشته باشد برقرار است. در تصویر بالا می بینید که شاه نمی تواند قلعه را شکار کند چرا که پس از زدن قلعه باید در خانه ای قرار گیرد که مورد تهدید فیل است.
 
 

 

حرکت مهره اسب در صفحه شطرنج

مهره اسب در صفحه شطرنج

 
مهره اسب در بازی شطرنج تنها مهره ای است که می تواند از روی مهره های حریف و یا خودی رد شود تا حرکت خود را انجام دهد. در واقع می توان به زبان ساده گفت تنها مهره ای که می تواند از روی مهره های دیگر بپرد مهره اسب است.
 

حرکت مهره اسب در صفحه شطرنج

 
حرکت مهره اسب در صفحه بازی شطرنج به صورت حرف L در حالت های مختلف است. این مهره می تواند دو خانه در چهار جهت در راستای افقی و عمودی حرکت کند و سپس یک خانه به بالا یا پایین یا چپ و یا راست حرکت کند.

 

53214447193031092906.gif

 


در تصویر بالا خانه های سبز رنگ دو خانه ای که اسب می تواند در چهار جهت حرکت کند را مشخص کرده است. پس از این دو خانه اسب باید یک خانه دیگر حرکت کند که می تواند خانه چپ ، راست ، بالا یا پایین باشد. خانه های قرمز رنگ خانه هایی هستند که اسب باید در نهایت در یکی از آنها قرار گیرد و در واقع مهره اسب در صفحه شطرنج در یک حرکت می تواند در یکی از آن خانه های قرمز قرار گیرد.

 

50019008014094307649.gif

 

همانطور که قبلاً گفته شد مهم نیست که چه مهره ای سر راه اسب وجود داشته باشد و مهره اسب می تواند از روی آن بپرد تا حرکتش را کامل کند. در تصویر بالا می بینید که مهره اسب با وجود قرار گرفتن بین تعداد زیادی مهره می تواند در یک حرکت به یکی از خانه های سبز رنگ مشخص شده در صفحه شطرنج برود. البته اگر در یکی از این خانه ها ی سبز رنگ مهره خودی قرار داشت پس اسب نمی تواند به آن خانه برود.
 

16959495041541260782.gif

 

مهره اسب در بازی شطرنج می تواند مهره های حریف را شکار کند. اگر در مقصد یک حرکت اسب مهره ای از حریف وجود داشته باشد ، اسب می تواند آن مهره را از صفحه بازی حذف کند. در تصویر بالا اسب می تواند سرباز حریف را بزند و جای آن قرار گیرد. در تصویر زیر صفحه شطرنج را پس از شکار سرباز حریف توسط اسب می بینید.

 

07169838369235835739.gif