چهارمین دوره مسابقات بین المللی جام فردوسی

بیست ودومین دوره مسابقات بین المللی فجر
(چهارمین دوره فردوسی )

مشهد –خراسان رضوی 10-16 بهمن 1392

پخش زنده مسابقات 20 میز اول به صورت آن لاین

حضور شطرنجبازان ایران ،گرجستان، عراق مسجل شد   کشورهای دیگر به زودی اعلام می گردد.

bbe42787-41e7-42be-9a9a-928afa767787_w640_r1_s.jpg

هیات شطرنج استان خراسان رضوی درنظر دارد چهارهمین دوره مسابقات شطرنج بین المللی فردوسی را  از تاریخ 10 لغایت 16 بهمن ماه در شهر مشهد مقدس برگزار نماید.

آیین نامه مسابقات در ادامه مطلب :

ادامه نوشته

آیین نامه مسابقات ریتد جام دی ریتینگ تا2100

مسابقات جام دی (ریتد تا ۲۱۰۰) از ۲۵ لغایت ۳۰ دی سال جاری در سالن مسابقات فدراسیون شطرنج برگزار می شود.

iscazwojl9.jpg

 



آیین نامه مسابقات در ادامه مطلب:

ادامه نوشته

مسابقات شطرنج جام دشتستان

54602401593973141693.jpg


اسامی شرکت کنندگان

ایین نامه مسابقات در ادامه مطلب:

ادامه نوشته

  انتخاب نفرات اردوی تیم های ملی

khabarvizheh.jpg


گروه گزینشگر تیم های ملی نفرات دعوت شده به اردوی تیم های ملی آقایان و بانوان را اعلام کرد.
به گزارش روابط عمومی فدراسیون شطرنج، در جلسه مورخ 92/10/16، گروه گزینشگر نفرات منتخب جهت حضور در اردوی تیم های ملی را به شرح زیر تعیین کرد.

بانوان: آتوسا پورکاشیان، میترا حجازی پور، سارا سادات خادم الشریعه، مینو عسگری زاده، غزل حکیمی فرد، درسا درخشانی و شایسته قادر پور

آقایان:احسان قائم مقامی، سید خلیل موسوی، اصغر گلی زاده، همایون توفیقی، امید نوروزی و پویا ایدنی.
نفر هفتم اردوی تیم های ملی آقایان با توجه به نتایج ماه های آینده بازیکنان تعیین خواهد شد.
گفتنی است با توجه به نوع و اهمیت مسابقات در پیش رو به ویژه در سال 1393، نفرات دعوت شده به اردو قابل تغییر خواهند بود.

شهرداری تبریز در لیگ برتر

p_6857_14693.jpg

اسامی نفرات تیمها در دور برگشت لیگ برتر

هفته اول از دور برگشت دوازدهمین دوره لیگ برتر شطرنج آقایان باشگاه‌های کشور جام اندیشمندان در تاریخ 18 لغایت 20 دی ماه با انجام 4 بازی به میزبانی تیم شطرنج تربیت قم برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون شطرنج، هفته اول از دور برگشت دوازدهمین دوره لیگ برتر شطرنج آقایان باشگاه‌های کشور جام اندیشمندان با انجام 4 بازی در تاریخ 18 لغایت 20 دی ماه طبق جدول مشروحه ذیل به میزبانی تیم شطرنج تربیت قم برگزار می شود.

محل برگزاری مسابقات: سالن برگزاری مسابقات فدراسیون شطرنج

هفته اول از دور برگشت دوازدهمین دوره لیگ برتر شطرنج آقایان

تاریخ

ساعت 9 صبح

ساعت 16

چهارشنبه 92/10/18

دوردهم

پنج شنبه 92/10/19

دور یازدهم

دور دوازدهم

زمان اعلام می شود

دور سیزدهم

ــ

لازم به ذکر است که از نیم فصل دوم تیم دومان شیمی تبریز امتیاز خود را به شهرداری تبریز واگذار نموده و این تیم در نیم فصل دوم با اضافه کردن اساتید بزرگ قدیر حسینوف و احسان قائم مقامی به ترکیب خود در مسابقات حضور خواهد یافت.


دوازدهمین دوره مسابقات بین المللی شطرنج خزر

دوازدهمین دوره مسابقات بین المللی شطرنج خزر

22 لغایت 29 بهمن ماه 92 - رشت

11 لغایت 18 فوریه 2014

ایران-آلمان-فرانسه- روسیه- لتونی-گرجستان-آذربایجان-ترکمنستان -عراق

استاد بزرگ واسیلی پاپین 2514 از روسیه در جام خزر 

86820075610473932946.jpg

استاد بزرگ فارگره 2446 از فرانسه ثبت نام کرد.

71904577990676307598.jpg

آیین نامه مسابقات در ادامه مطلب :


برای انجام ثبت نام اینترنتی کلیک کنید

مشاهده ی ثبت نام کنندگان

سایت شطرنج گیلان

ادامه نوشته

روانشناسي مهارت شطرنج

flight.jpg




دکتر کوري باتلر

همانند بسياري از بازيکنان درجه 2 شطرنج ، اغلب متعجب بودم که چطور مي توان بهتر شد و بازيکنان بزرگ چه چيزي دارند که من ندارم . پاسخ به اين سوال ها معمولا بر ضرورت تمرين وبررسي بازي تاکيد دارد ولي متاسفانه اين نصيحت مبهم و اغلب بي فايده است . من دقيقيا چه چيز را بايد مطالعه کنم و چطور مي توانم بدون تکرار دوباره همان اشتباهات تمرين کنم . ؟ آموزش رسمي اگر قادر به انجام آن باشيد خوب است ولي حتي حرفه اي ها هم هميشه موافق مناسب بودن تمرين هاي آخر بازي براي به اتمام رساندن بازي و يا انجام بازي برق آسا براي مديريت زمان در تنگي وقت ، نمي باشند . در اين مقاله ، قصد داريم تا روش متفاوتي را ارائه کنيم . چرا به همان روشي که استادان و استاد بزرگان شطرنج فکر مي کنند ، مطالعه نکنيم و سپس اين دانش را براي جهت دادن به مطالعات خود مورد استفاده قرار ندهيم ؟ آنچه در ادامه متن مي آيد مرور کوتاه تحقيقي است که در مورد شطرنج و ادراک است که همراه با مجموعه اي از توصيه ها براي بهبود بازي صورت گرفته است .

يک فرضيه که براي ساليان متمادي هواداران زيادي دارد ، اين است که بازيکنان قدرتمند شطرنج ،هوش و يا حافظه استثنائي دارند. اين عقيده نزد شطرنج بازان داراي درجه بالا ( ريتينگ بالا ) کاملا مورد قبول است ولي براي مردم عادي نا اميد کننده است . خوشبختانه ، دلايل نسبتا کمي وجود دارد تا اين فرضييه را مورد تاييد قرار دهد . در حقيقت ، اکثر پژوهشگران ارتباط ناچيزي بين ميزان IQ و درجه بين المللي رسمي يافته اند . از سوي ديگر، به نظرمي رسد که بسياري از استادبزرگان حافظه فوق العاده اي دارند . آنها بازي هاي بسياري را که سال ها پيش بازي کرده اند ، حرکت به حرکت به ياد مي آورند و وقتي به آنها يک وضعيت جديد را نشان مي دهند ، مي توانند آن را با کمترين اشتباه بر روي صفحه شطرنج دوباره بچينند . با اين حال ، نکته جالب توجه در اين است که انجام اين شاهکار زماني امکان پذير است که وضعيت مورد نظر برگرفته از بازي واقعي باشد . وقتي وضعيت تصادفي است ، استاد تنها مي تواند مثل يک آماتور عمل کند . به نظر نمي رسد که هوش و حافظه به تنهايي بازيکنان شطرنج شطرنج را از عادي متمايز کند .

ديگر فرضيه اين است که استادان شطرنج قدرت شگفت انگيزي در تجسم دارند . و مي توانند حرکات بسياري را از قبل پيش بيني کنند تا ببيند صفحه شطرنج درادامه بازي به چه شکل در مي آيد . در حقيقت ، بازيکنان شطرنج وضعيت هاي آينده را به معني تجسم ذهني جزء به جزء ، تجسم نمي کنند . همانند اين که تصويري از صفحه مورد نظر را در ذهن خود داشته باشد . اما قادر به محاسبه يک سري از حرکات طولاني هستند . برنامه هاي رايانه اي شطرنج نظير ديپ بلو و اکنون فريتز قدرت خود را مديون توانايي همواره رو به رشد محاسبه و تحليل وضعيت هاي آينده هستند . آيا مي توانيم مهارت استاد بزرگان را با توانا يي محاسبات آينده توجيه کنيم ؟ شايد تا اندازه اي ، ولي اغلب بازيکنان آماتور را به تعجب وا مي دارد که چطور تعدا د کمي از استادان شطرنج در بسياري از وضعيت ها محاسبه مي کنند . د رنقل قولي منسوب به کاپابلانکا ، رتي و ساير استادان ، سوالي پرسيده شد ، چند حرکت را از قبل مي توانيد پيش بيني کنيد ؟ و جواب تعجب برانگيز اين بود که تنها يک حرکت ، حرکت صحيح را . در يک بررسي کلاسيک توسط دي گروت در دانشگاه آمستردام ، يافته ها حاکي از اين بود که استادان نمي توانند نسبت به بازيکنان ضعيف عميق تر محاسبه کنند و اغلب اندکي بيشتر واريانت ها را مورد محاسبه قرار مي دهند . با اين وجود ، آنها تقريبا هميشه حرکات برتر را انتخاب مي کنند .
بنابراين ما چگونه توانايي قابل توجه اين استادان شطرنج را توجيه کنيم ؟ حافظه آنها عالي است ولي براي وضعيت هاي شطرنج با معني . آنها توانايي اين را دارند تا محاسبات طولاني را در ذهن خود ( بويژه در آخر بازي ) انجام دهند ولي معمولا اين کار را بيش از بازيکنان معمولي انجام نمي دهند . ديدگاه بسياري از روانشناسان ( براي مثال چيس و سيمون ) اين است که بيشترين تفاوت در مهارت هاي شطرنج در بازيکنان آماتور و استاد در ناحيه الگو شناسي است . درست مثل هر شخص داراي گواهينامه رانندگي که مي تواند به يک « تابلوي ايست » نگاه کرده و به آساني درک کند که اين تابلو به چه معني است ، بازيکنان شطرنج با مهارت بالا تنها نياز دارند تا يک نگاه کوچک به وضعيت شطرنج بياندازند تا بطور دقيق به آن دست يابند . آنها مي توانند براي مثال ايده هاي پوزسيوني شبيه زنجيره هاي پياده اي ، خانه هاي ضعيف و خطوط باز را همراه با احتمالات تاکتيکي شبيه چنگال اسب را ببينند . الگو هاي مهره ها مثل وضعيت هاي شاه ضعيف و حمله هاي رخ ، شناخته و ارزيابي شده اند وقتي بازيکني تصميم مي گيرد چه حرکتي بهتر است .
گاهي استاد بزرگان مي توانند با مديريت سريع زمان ، در 60 ثانيه يک بازي کامل را با کمترين تاثير در کيفيت بازيشان به اتمام رسانند. يک بررسي توسط « هربرت سيمون » در دانشگاه « کارنجي ملون» ، 9 بازي همزمان قهرمان سابق جهان گري کاسپاروف را در مقابل تيمي متشکل از استادان و استاد بزرگان در اواخر دهه 1980 و اوايل 1990 مورد بررسي قرارداد. بازي همزمان ( سيمولتانه ) آزمايش خوبي از فرضيه « الگو شناسي » را نشان مي دهد چون اگرچه زماني براي محاسبه وجود دارد ولي در حقيقت وضعيت « نگاه کن و حرکت کن » را تداعي مي کند . در آن زمان ، درجه بين المللي کاسپاروف 2750 بود و درجه عملکرد او در اين مسابقات به متوسط سطح 2646 رسيد که حاکي از اين است که حتي در تنگي شديد زمان ، کاسپاروف قادر به عملکردي در حدود فقط 100 واحد کمتر از قدرت بازي او در تورنمت هاي عادي بود . اين دليل خوبي است تا ثابت کند « الگو شناسي » سريع کليد موفقيت او بود .
فقدان « الگو شناسي » دليل اين است که چرا بازيکنان عادی اغلب قرباني شده و شکست هاي شرم آوري را متحمل مي شوند . اين شکست ها شرم آورند چون بازيکنان مي دانند باختشان چنان آشکار است که نيازي به توضيح بعدي ندارند . آنها بسادگي از توجه به خطري که وقتي شاه پشت ديواري از پياده هاست و رخ ها در کمينند ، غافل مي مانند . در مقايسه ، بازيکن باتجربه بطور خودکار و بدون محاسبه تهديد را در اين وضعيت ديده و به سادگي از آن مي گريزد . استاد شطرنج اين وضعيت و بسياري از وضعيت ها را ياد گرفته و مي تواند آنها را به سرعت تشخيص دهد . ايده ها و الگوهاي ذخيره شده [ در حافظه ] نيز مي تواند اساس محاسبات فوق العاده استادان شطرنج باشد .روانشناسان درباره اثرات مفيد تقسيم بندي بر کارکرد حافظه سخن مي گويند و شکي نيست که الگو هاي شناخته شده اطلاعات بهتر از ناشناخته ها مورد پردازش قرار مي گيرند .
استاد بزرگان درباره اين موضوع عقايد خودشان را دارند و اغلب حداقل به اصول مهارت شطرنج در کتاب ها و مقاله هاي خود اشاره اي کرده اند . در کتاب «
همانند يک استاد بزرگ فکر کنيد » ، الکساندر کوتوف از « روش محاسبه » دفاع مي کند و بخش قابل توجهي از کتابش را به بحث اين که چطور با انتخاب و تحليل ،حرکات انتخابي را محاسبه کنيد ، مي پردازد . در عوض نيمزويچ درکتاب مشهور خود « روش من » بر قضاوت پوزسيوني و الگوشناسي تاکيد دارد . درکتاب « بازي ذهني شطرنج » اثر « اندرو سولتيس » در ابتدا از کوتوف حمايت مي کند. در فصل اول کتاب ، او مدعي است که شطرنج 99 درصد محاسبه است و به همين دليل است که بازي ذهني است . با اين وجود او در ادامه پيشنهاد مي کند که بيشتر انواع رايج محاسبه بين استاد بزرگان ديدن دو حرکت آتي است . حتي يک مبتدي مطلق هم مي تواند دو حرکت آتي را پيش بيني کند پس حقيقتا محاسبه بخودي خود نيست . نکته در اين است که چگونه يک بازيکن وضعيت را ارزيابي کرده و چه حرکتي را بايد انتخاب کند .

اگر بدليل « قدرت الگو شناسي » نباشد ، انسان هيچ گونه بختي در مقابل قدرت خيره کننده رايانه ها نخواهد داشت . رايانه ها مي توانند تقريبا هميشه انسان ها را در محاسبه به شرط تعداد حرکات تحليل شده ، شکست دهند ولي آنها هميشه نمي توانند در بازي از ما پيش افتند . بيشتر رايانه ها ماشين هاي پردازش گر سريالي هستند که هر عمل را در يک زمان با سرعت و بازدهي بالا انجام مي دهند . اما ظاهرا شبکه اعصاب مغز انسان ، پردازش هاي همزمان انجام مي دهد ، که مي تواند از حجم عظيمي از اطلاعات فورا استخراج شود . رايانه ها از اولين روزهاي پيدايش قادر به ضرب و جمع اعداد سريعتر و دقيقتر از انسان ها بودند و اکنون درحال پيشرفت به سوي شناخت چهره ها و تصاوير مي باشند ، کاري که ما به آساني مي توانيم انجام دهيم . مدت هاي زيادي شايع بود که انسان ها بايد بازي هاي پوزسيوني را در مقابل رايانه ها بکار گيرند و نه بازي هاي فوق العاده تاکتيکي که محاسبات در آن خيلي نقش دارد و اين امر نشان از اهميت قدرت ماست .

اگر « الگو شناسي دقيق و سريع » ، برتري ادراکي لازمي است که استادان را از آماتورها متمايز مي کند ، آيا مي توانيم اين دانش را براي بهبود مهارتمان در شطرنج بکار گيريم ؟ پاسخ من « بله کيفي » است . گرچه ما بايد درک کنيم که اين راز موفقيت به هيچ راه سريع و آساني براي رسيدن به مقام استادي منجر نمي شود . در حقيقت ، بعضي از روش هاي سنتي که مربيان شطرنج براي ساليان دراز مورد استفاده قرار مي دهند را مورد تاييد قرار مي دهد . براي مثال ، اگر شما مي خواهيد درک قوي از اين که چه طور سوار ها حمله و دفاع مي کنند داشته باشيد را گسترش دهيد ، مطالعه الگو هاي ماتي و آخر بازي هاي پايه روش مناسبي است . مبتدي ها ، در مورد شروع و وسط بازي اشباع مي باشند و داراي اطلاعات بيش از نياز خود مي باشند . تقسيم اين وضعيت هاي پيچيده به جزئيات پايه آنها باعث آسانتر شدن ياد گيري مي گردد . خواننده حرفه اي مي تواند يک جمله را با يک نگاه درک کند ولي در ابتدا هر شخص بايد حروف الفبا را ياد گيرد .

در اين جا يک تمرين ساده را که مي تواند به بهبود توانايي الگو شناسي کمک کند مي آوريم . يک اسب را بر روي صفحه شطرنج خالي قرار داده و سعي کنيد تمام خانه هاي مختلفي را که کنترل مي کند ، تجسم کنيد . توجه خود را بر خانه هاي مورد نظر متمرکز کنيد و واقعا به صفحه براي يک يا دو دقيقه نگاه کنيد . حال پياده ها را بر روي خانه هايي که تحت حمله مي باشند قرار دهيد و صفحه را براي يک دقيقه ديگر مورد بررسي قرار دهيد . بعد ازآن ، اسب را به خانه هاي مختلف برده و تمرين را تکرار کنيد . اين کار همچنين نشان دادن مفيد اهميت مرکز مي باشد . اين تمرين را مي توان با ساير سوار ها و نيز ترکيب سوار ها و پياده ها انجام داد . د ر واقع با اين کار مي توان به تمرين چشم براي ديدن بيشتر الگو هاي اساسي حرکت و حمله کمک کرد . هرچه بيشتر آن را انجام دهيد بهتر است ولي بهتر است تنها چند دقيقه در روز را صرف آن کنيد و تنها در هر بار با يک سوار تمرين را انجام دهيد . بررسي هاي روانشناختي نشان داده است که طولاني کردن تمرين و استفاده از سوار هاي مختلف منجر به اغتشاشات ذهني شده که براي حافظه مخرب مي باشد .
روشن است که الگو هاي شطرنجي که در حافظه بلند مدت ذخيره شده ، نتيجه ساعت هاي بي شمار بازي و بررسي مي باشد و جايگزيني براي اين تجربه ها يافت نمي شود . مي توان انتظار يک منحني يادگيري نمونه را داشت که با پيشرفت تدريجي زمان به يک ثبات نسبي در مهارت برسيم . در روند صعودي اين منحني کتاب ها ي ترکيب مي تواند بسيار مفيد باشد . صد ها دياگرام در اين کتاب ها تکرار ضروري اشکال پوزسيوني و تاکتيکي مهم از بازي هاي واقعي را ارائه مي کنند . اين کتاب ها توسط مربيان شطرنج بسيار توصييه شده و مي تواند مهمترين ابزار آموزش براي بازيکنان متوسطه باشند تا الگو شناسي بهتر را شناخته و ياد گيرند . من مي دانم که قادرم تا در جريان چند ماه به شکل قابل توجهي درجه ( ريتينگ ) خودم را با مطالعه چندين وضعيت در هر روز بهبود بخشم . بعد از مدتي الگو هاي تاکتيکي مختلف در ذهن من حک شده و من فورا در جريان بازي مي توانم آنها را ببينم .
اميدوارم اين مقاله توانسته باشد مقدمه خوبي براي مطالعه درک و مهارت هاي شطرنجي باشد . اکنون برويد و آن الگو ها را تمرين کنيد .
منبع :chessville
ترجمه و تنظیم : علی قائم مقامی
سایت شطرنج ایرانیان

مسابقات شطرنج قهرمانی رده های سنی جهان

thcavv99pm.jpg

مشاهده ی نتایج نمایندگان کشور

سایت رسمی مسابقات

مسابقات آزاد بین المللی العین امارات

73881321990984145944.jpg

 




سایت قرعه کشی و نتایج جدول A

سایت قرعه کشی و نتایج جدول B