حرکت مهره وزیر در صفحه شطرنج

مهره وزیر قدرتمندترین مهره شطرنج از نظر توانایی حرکت در صفحه بازی است. با این مهره باید با دقت بیشتری بازی کنید تا حریف شما موفق به زدن و حذف کردن آن نشود. چرا که اگر شما بدون وزیر با حریفی که وزیر دارد بازی کنید به سختی می توانید بازی را اداره کنید.
 

38009016823322911864.gif
 
در واقع مهره وزیر مهره ای است که هم توانایی حرکت قلعه را دارد و هم توانایی حرکت فیل. یعنی در چهار جهت افقی و عمودی ، و چهار جهت مایل می تواند حرکت کند. در تصویر بالا توانایی حرکت مهره وزیر در صفحه شطرنج با رنگ سبز مشخص شده است.

66972725752824523966.gif
  
مهرهای خودی ممکن است گستره حرکت مهره وزیر را در صفحه شطرنج محدود کنند. در تصویر بالا مشاهده می کنید.
 
35688998622767566356.gif
 
مهره وزیر از آنجا که توانایی حرکت بالایی دارد مهره مناسبی برای شکار مهره های حریف است. در تصویر بالا می بینید که مهره وزیر مانند مهره های فیل و قلعه می تواند مهره هایی که در مسیر او قرار دارند را از صفحه بازی شطرنج حذف کند. پس از حذف مهره حریف ، وزیر به جای آن مهره قرار می گیرد. در تصویر پایین جای قرار گرفتن وزیر پس از شکار مهره قلعه را در صفحه شطرنج مشاهده می کنید.

42388797383083460475.gif

حرکت مهره فیل در صفحه شطرنج

74627677621433713470.gif

مهره فیل در صفحه شطرنج می تواند به صورت مایل در چهار جهت حرکت کند. در تصویر بالا توانایی حرکت مهره فیل در صفحه شطرنج با رنگ سبز مشخص شده است.

47462709526519205191.gif


در تصویر بالا مشاهده می کنید که مهره های خودی ممکن است محدوده حرکت مهره فیل را محدود کنند.

30266283015863164327.gif



مهره فیل هم مانند مهره قلعه می تواند هر مهره از حریف که در مسیرش باشد را بزند و از بازی حذف کند.پس از زدن مهره حریف ، مهره فیل به جای آن مهره قرار می گیرد. در تصویر زیر صفحه شطرنج را پس از این که مهره فیل ، مهره قلعه حریف را زده است می بینید.
 

00575295046912375734.gif

حرکت مهره قلعه در صفحه شطرنج


17744832753316520923.gif
مهره قلعه در شطرنج مهره خوب با توانایی حرکتی مناسبی است. به این مهره رخ هم می گویند. در تصویر بالا به خوبی مشاهده می کنید که مهره قلعه در شطرنج می تواند در راستای افقی یا عمودی در چهار جهت (چپ ، راست ، جلو ، عقب) حرکت کند. این مهره هم می تواند به سمت جلو حرکت کند و هم می تواند به سمت عقب بازگردد. مهره قلعه محدودیت تعداد خانه ای برای حرکت ندارد و می تواند هر چند خانه که شما بخواهید حرکت کند. همچنین مهره های خودی ممکن است حرکت مهره قلعه را در صفحه شطرنج محدود کنند..

03933249966608023100.gif 
 
مهره شطرنج می تواند هر کدام از مهره های حریف که در مسیر حرکتش قرار دارند را بزند و از بازی حذف کند. در تصویر بالا مشاهده می کنید که قلعه می تواند مهره فیل حریف را بزند. پس از حذف مهره حریف ، قلعه باید جای آن مهره قرار گیرد. در تصویر پایین صفحه شطرنج را پس از حذف شدن فیل حریف می بینید.

36549055179088383479.gif

بدون شرح

55830316558726231717.jpg

حرکت مهره سرباز در صفحه شطرنج

هر مهره شطرنج یک جهت حرکت و یک توانایی حرکت در آن جهت را دارد. مثلاً یک مهره توانایی حرکت فقط رو به جلو دارد و در جهت جلو توانایی حرکت یک خانه را دارد ، پس این مهره فقط می تواند یک خانه به جلو حرکت کند. جهت و توانایی حرکت در هر نوع مهره در شطرنج متفاوت است این بدان معناست که سرباز یک نوع توانایی حرکت دارد و اسب یک نوع دیگر می تواند حرکت کند ولی حرکت دو اسب در شطرنج با هم تفاوتی ندارد.
 

حرکت مهره سرباز در صفحه شطرنج

50335515206324895125.gif

 مهره سرباز در شطرنج کمترین توان حرکتی را دارد. به این مهره پیاده هم می گویند. این مهره فقط می تواند به سمت جلو حرکت کند و هیچ گاه نمی تواند به خانه های عقب باز گردد. زمانی که مهره سرباز برای اولین بار می خواهد حرکت کند می توانیم انتخاب کنیم که یک خانه حرکت کند یا دو خانه. اما بعد از اولین حرکت ، در حرکت های بعدی فقط می تواند یک خانه به سمت جلو حرکت کنددر تصویر بالا به خوبی مشخص است

شرایط حرکت مهره سرباز:

85262001097882015546.gif
 
اگر در خانه جلویی مهره سرباز یک مهره دیگر ، چه مهره حریف و چه مهره خودی وجود داشته باشد مهره سرباز نمی تواند به سمت جلو حرکت کند. در تصویر بالا هیچ کدام از سربازهای سفید نمی توانند حرکتی انجام دهند

40487410910950987884.gif

مهره سرباز همچنین می تواند یک مهره حریف را از صفحه شطرنج حذف کند و حریف را ضعیف تر کند و زمانی آن مهره را حذف کرد باید در جای آن مهره قرار گیرد. تنها زمانی مهره سرباز می تواند مایل (اُریب) حرکت کند که قصد زدن و حذف کردن یک مهره از بازی را داشته باشد. در شکل بالا مشاهده میکنید که سرباز میتواند اسب را بزند.همچنین مهره سرباز یا پیاده می تواند هر گاه به انتهای صفحه بازی شطرنج رسید در همان حرکت جای خود را با یکی از مهره های اسب ، فیل ، قلعه و یا وزیر عوض کند.

روش چیدن مهره ها

 

1-شاه:شاه درستون(e)قرار می گیرد.در سفید خانه ی (e1) و در سیاه خانه ی(e8)

2-وزیر:وزیر درستون(d)قرار می گیرد.در سفید خانه ی(d1) و در سیاه خانه ی(d8)

3-رخ:رخ درستون(a و h)قرار می گیرند.در سفید خانه های(a1و h1) و در سیاه خانه های(a8و h8)

4-اسب:اسب درستون(b وg)قرار می گیرند.در سفید خانه های(b1و g1) و در سیاه خانه های(b8و g8)

5-فیل:فیل در ستون(c و f)قرار می گیرند.در سفید خانه های(c1و f1) و در سیاه خانه های(c8و f8)

6-سرباز:سرباز ها در عرض(2و7)قرار می گیرند.در سفید عرض(2) و در سیاه عرض(7)

آشنایی با مهره ها و چیدن آنها در صفحه بازی

بازی قدیمی و فکری شطرنج از یک صفحه با ۶۴ خانه (۳۲ خانه ی سفید و ۳۲ خانه ی سیاه) و ۳۲ مهره تشکیل شده است و یک بازی دو نفره است.
 
آشنایی با مهره های شطرنج

برای چیدن مهره های شطرنج باید ابتدا با نام آنها آشنا شویم:
 

تصویر مهره نام مهره نشانه مهره ارزش مهره
مهره سرباز در شطرنج سربازP 1 امتیاز
مهره سرباز شطرنج اسبN 3 امتیاز
مهره فیل شطرنجفیلB 3 امتیاز
مهره قلعه شطرنجقلعهR 5 امتیاز
مهره وزیر شطرنج وزیرQ 9 امتیاز
مهره شاه شطرنج شاهKغیر قابل ارزش گذاری

 

ارزش مهره

ارزش مهره ها با توجه به قدرت حرکت آنها در صفحه و در واقع اختیاراتشان در نظر گرفته شده است. مهره وزیر با بیشترین قدرت حرکت و انعطاف پذیرترین مهره ۹ امتیاز و کمترین آنها سرباز با کمترین قدرت حرکت ۱ امتیاز دارند.
 
مهره شاه مهره ای است که در تمام بازی باید از آن مراقبت کنید تا مورد تهدید حریف واقع نشود پس مهمترین مهره است ولی چون قدرت تهاجمی ندارد و دفاع از آن هم به عهده مهره های دیگر است پس نمی توان آن را ارزش گذاری کرد.

تاریخچه ی شطرنج

شطرنج یکی از بازی های فکری رایج بین مردم جهان است. این بازی یکی از قدیمی ترین بازی های فکری محسوب می شود وبیش از ۱۵۰۰ سال قدمت دارد. اما شطرنج را چه کسی ابداع کرد
 می گویند شطرنج ابداع ایرانیان است اما گفته های زیادی در این رابطه وجود دارد که این را نقض می کند. با توجه به نوشته های زیادی که از پیشینه شطرنج وجود دارد با نتیجه گیری از تمام آن ها می توان گفت شطرنج در واقع هندی بوده است و توسط هندی ها ابداع شده است و سپس به ایران آورده شده و در ایران رایج شده است. پس از رایج شدن شطرنج در ایران این بازی فکری به کشور های عرب هم رفت و به مرور زمان در کشورهای آسیای شرقی و تمام آسیا رواج پیدا کرد. پس از آسیا بازی شطرنج به اروپا رفت و در آنجا دستخوش تغییراتی شد تا به شیوه امروزی درآید.

در قرن نوزدهم برای اولین بار مسابقات جهانی شطرنج برگزار شد و فدراسیون شطرنج در قرن بیستم راه اندازی شد.

شاه دل

43775464825113521356.jpg

در صفحه ی شطرنج زندگیم تمام مهره هایم مات مهربانیت شد و من با اسب سفید قلبم به سوی تو تاختم تا بگویم شاه دلم دوستت دارم .