حرکت آن پاسان در بازی شطرنج (en passant)
حرکت آن پاسان در بازی شطرنج
آن پاسان از یک لغت فرانسوی به معنای در حال حرکت آمده است. آن پاسان یکی از حرکت هایی است که در بازی شطرنج استثنا است. مانند حرکت شاه-قلعه که یک استثنا است. در آن پاسان سرباز می تواند با حرکت به مقصدی که در آن مهره حریف نیست ، آن را شکار کند.
در تصویر بالا سرباز سفید در صفحه شطرنج چند خانه پیشروی کرده است و نوبت سرباز مشکی است که حرکت کند. از آنجا که اولین حرکت سرباز مشکی است پس می تواند انتخاب کند که یک خانه حرکت کند یا دو خانه. اما در ادامه متوجه خواهید شد که اگر قرار باشد که توسط مهره سفید شکار شود ، تفاوتی بین یک خانه یا دو خانه حرکت وجود ندارد.
در تصویر بالا می بینید که سرباز را یک خانه حرکت دادیم اما باز هم تفاوتی برای مهره سرباز سفید (مهره پیاده سفید) نمی کند. باز هم سرباز سفید می تواند به خانه مشخص شده در تصویر حرکت کند و در جایی قرار گیرد که سرباز حریف وجود ندارد اما آن را شکار کند. در واقع می توان گفت مانند زمانی عمل می کنیم که یک خانه حرکت کرده باشد. در تصویر زیر صفحه شطرنج را پس از انجام شدن آن پاسان می بینید.
توجه داشته باشید که آن پاسان فقط زمانی اتفاق می افتد که سرباز حریف حرکت اول خود را انجام می دهد پس این بدان معناست که شما باید در ردیف شماره ۵ از شطرنج قرار داشته باشید. همچنین باید بلافاصله در حرکت بعد از حریف انجام شود و اگر حرکتی دیگر را انتخاب کنید دیگر نمی توانید آن پاسان را انجام دهید.
دوستای گلم من فرزاد هستم